Proč jsem založil školu Flow a jak vnímám vzdělávání?

February 17, 2024

V roce 2013 se narodili mí kluci, Théodore a Louis. I když jsou to dvojčata, rozdílnější by snad už ani být nemohli. Zatímco Louis miluje matematiku a mohl by počítat od rána do večera, Théodore je kreativní duše, neustále kreslí a vyrábí. Dlouho jsem přemýšlel, kde se jednou budou vzdělávat. Hledal jsem školu, která dokáže rozvinout jejich talent, ale i emoční inteligenci či empatii. Školu, kde jim bude dobře a která je připraví na budoucnost. Nenašel jsem – tak jsem ji založil.

Flow je future-ready škola. Děti připravuje na dynamickou budoucnost. Nikdo z nás neví, jak přesně bude svět za pár desítek let vypadat, jedno je však jisté. Budeme se muset umět bezprostředně a pokud možno bez stresu adaptovat na změny.

Nechceme děti úzce profilovat a cíleně z nich vychovávat právníky, doktory nebo programátory. Nevíme, jak budou tyto profese vypadat – ani s jakými nástroji budou pracovat. Nebo jestli vůbec budou existovat. Pracujeme především s mindsetem dítěte. Chceme, aby dokázalo na nečekané situace flexibilně reagovat a přizpůsobilo jim své uvažování.

Vývoj technologií bude nadále zrychlovat a s ním i tlak, abychom se měnili, dokázali se přizpůsobit a učit se nové věci. Klíčovými dovednostmi budou adaptabilita a flexibilita.

Proč právě Flow?

Pojem vychází z psychologie. Jde o stav plynutí, kdy neřešíte čas a pracujete na úkolu, který vás zcela pohlcuje. Nejste z něj znudění ani vystresovaní a je akorát tak těžký, aby vás někam posunul. V tu chvíli jste ve flow. Přejeme si, aby se v něm děti nacházely co možná nejčastěji.

Dětem představujeme celou škálu možností a oborů. Je jen na nich, ve které oblasti se najdou. Ať dnes kreslí jako o závod a zítra stráví den prozkoumáváním vesmíru ve virtuální realitě. Jen pokud dostanou příležitost zkusit si od všeho trochu, dokážou určit, v čem jsou nejsilnější. Učíme žáky spolupracovat, budovat dynamiku v týmu s různými typy lidí a zvykat si na rozdílné hodnotové systémy i odlišné mentality druhých. Změny a neznámo patří mezi největší stresory – nemusíme si je však spojovat se strachem, nýbrž s příležitostí.

Zásadní je pro nás psychologické bezpečí. Aby totiž děti mohly naplno ukázat, co v nich je, musí se cítit dobře. Future-ready znamená být připraven na budoucnost. Především v hlavě.

Čtyři pilíře, na kterých stojí vzdělávání ve škole Flow.

Jak u nás vypadá projektová a kontextuální výuka?

Flow je taky digital-first škola. „Už žádné další obrazovky ani displeje!“ říkají mi často rodiče dětí. A já s nimi v podstatě souhlasím. Smartphony, tablety, počítače a další vymoženosti jsou bezvýznamné, pokud do nich děti jen pasivně koukají. Nic takového však ve Flow nečekejte. Děti techniku využívají k tomu, aby mohly tvořit, nikoli konzumovat. Máme audiovizuální laboratoř, kamery, foťáky, lab s 3D tiskárnami i headsety s virtuální realitou. Děti skrze ně bereme do vesmíru i do útrob lidského těla. Ve virtuálním prostředí kreslí, a pak své výrobky dotvářejí v reálném světě. Už na prvním stupni se učí stříhat videa. Obsah aktivně tvoří, ne jen sledují.

MŠMT má dobře nastavený rámcový vzdělávací program, ale jeho plnění v praxi mnohdy pokulhává. To bychom rádi změnili. Výuka ve Flow je kontextová – vysvětlujeme, proč se učíme právě tuto látku a v čem je důležitá. Děti pak v učení vidí hlubší smysl.

Mým klukům je teď osm a ve Flow chodí do třetí třídy. Věřím, že odsud stejně jako ostatní děti odkráčí jako společenské, silné a sebevědomé osobnosti, které v každé změně uvidí příležitost a nezaleknou se budoucnosti – ať už bude jakákoli.

Théo Yaseen & Louis Shaheen, Foto: Anya Gusakova

Další plány školy Flow

Škola nyní zahrnuje první až třetí třídu, v roce 2023 by se měly otevřít další dva ročníky. V plánu je i druhý stupeň ZŠ a rovněž založit střední školu, aby žáci mohli ve studiu plynule pokračovat. „Zavedeme inovativní model výuky, kdy budou studenti trávit většinu roku v zahraničí. Celé kurikulum nastavíme tak, aby se mohli vzdělávat odkudkoli a kdykoli. A potřebné know-how předáme i rodičům“.